Cathy Steelandt, experte emailmarkting en lead generation

Is e-mail marketing nog doeltreffend?

E-mail marketing, nog steeds één van de meest rendabele marketingkanalen dat er bestaat.
E-mail is al jaren oud, maar wordt nog altijd het meest gebruikt als direct communicatiekanaal.

Het is een middel dat je sterk kan inzetten om bijvoorbeeld meer bezoekers naar jouw website te leiden.

emailmarketing
email in gmail

Het belang van een goede mailstrategie

Vele ondernemers denken dat het opstellen van een goede mailing niet moeilijk is.
Dit staven ze met het motto: “Ik stuur zelf dagelijks e-mail”.  Niets is minder waar.
Een resultaatgerichte e-mailcampagne heeft een strategie nodig: doelstelling van de mailings, doelgroep bepaling, onderwerplijnen, timings, landingspagina’s, uitdenken dripcampages, content, copy, visuals,….

Stuur je e-mailcampagne daarom niet uit naar de volledige database, maar segmenteer alle ontvangers in doelgroepen.  Zo spreek je de klant persoonlijk aan.  Denk na hoe je deze doelgroepen nog verder kan opsplitsen in groepen. Verkoop je bijvoorbeeld kledij? Dan kan je nog een onderscheid maken op basis van kledingstijl, voorkeur voor kleuren,… Op die manier verstuur je jouw e-mailcampagnes nog gerichter, waardoor de impact vergroot.

Hou ook rekening met de timings van het uitsturen van je mailing. Er zijn namelijk momenten waarop je dedoelgroep makkelijker én meer doeltreffend bereikt.  Dit kan uiteraard verschillen per segment van doelgroep.

Al deze facetten zijn onderdeel van je content marketing, en worden best al vastgelegd in de content strategie. Zo maak je ook voor je e-mailmarketing een content kalender, of integreer je het in het contentplan.

1001 mogelijkheden

Een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing is het verzamelen van e-mailadressen, zonder adressen namelijk geen mailing. Hiervoor bestaan er verschillende technieken, zoals bijvoorbeeld lead generation via de website, social media kanalen…

Kies één van de verschillende platformen voor het versturen van je e-mailcampagnes. Een aantal criteria waar je op moet letten bij de keuze van emailsoftware zijn:

  • Wat is de kostprijs voor het pakket?
  • Het aantal e-mailadressen dat je kan importeren
  • Kan je werken met eigen templates?
  • Is alles te automatiseren?
  • Is het te integreren in mijn website en CRM systeem?
social media strategy

We kunnen het hele proces ook automatiseren. Dit betekent dat je de mailings vooraf klaarzet en inplant om alles te laten verzenden op een later tijdstip.

Laatste tip: denk bij het ontwerp van de template van je mailings ook aan de usability en hou dus rekening met de manier waarop je klant z’n mails leest. Ook bij een e-mailtemplate kunnen we doen aan conversieoptimalisatie.

Je ziet, het criterium “ik verstuur dagelijks e-mail” is geen garantie op slagen.

Als specialisten e-mail marketing staan we je graag bij op interim of project basis.  Je kan ook een op maat gemaakte opleiding volgen om de kneepjes van het vak te leren.

Cathy Steelandt, experte emailmarkting en lead generation

Tell me more

Volg je niet helemaal? Geen nood, ik help je graag verder!
Of wil je het liever allemaal aan mij overlaten? Dat kan ook!
Want wij werken zowel op interim– als op projectbasis. We bespreken vooraf de targets die je wil behalen, zetten een actieplan op en evalueren elke maand de KPI’s. Tot snel?

Contacteer ons

Gerelateerde cases

Contact